Odbiór mieszkania od dewelopera. Na co zwrócić uwagę?
Streszczenie:
W najnowszym odcinku „Oceniamy Deweloperów TV” Mateusz Balcerek rozmawia z inżynierem Tomaszem Wałchowskim o technicznych aspektach odbioru mieszkań od dewelopera. Ekspert podkreśla rosnącą świadomość klientów i zachęca, by przed odbiorem dokładnie zapoznać się z umową deweloperską i standardem wykończenia. Zwraca uwagę, że kluczowe jest zgłaszanie wszystkich zauważonych usterek – nawet tych drobnych, jak rysy na szybach czy brak zaślepek – ponieważ to klient potwierdza ich stan w protokole odbioru. Wałchowski radzi, by korzystać z poziomicy, miarki i kątownika, a w razie wątpliwości zawsze pytać przedstawiciela dewelopera i wpisywać zastrzeżenia do protokołu. Odbiorowi podlegają też balkon, komórka lokatorska i miejsce postojowe, które często bywają niedopracowane. Poruszono również temat termowizji – przydatnej głównie zimą – oraz problem niejasnych norm budowlanych. Ekspert zauważa, że mimo postępu technologicznego normy bywają coraz mniej restrykcyjne, co nie zawsze działa na korzyść klienta.
Przeczytaj transkrypcję wideo:
00:00:13 [Mateusz Balcerek]
Widzimy się jak zwykle w cotygodniowej, poniedziałkowej rozmowie tygodnia. Tym razem wracamy do naszego cyklu technicznego. Moim dzisiejszym gościem jest Tomasz Wałchowski, inżynier budownictwa.
00:00:25 [Tomasz Wałchowski]
Witam, kłaniam się nisko.
00:00:27 [Mateusz Balcerek]
Panie Tomaszu, umówiliśmy się, że będziemy rozmawiać o odbiorach mieszkania dewelopera. Generalnie z tego, co rozmawialiśmy jeszcze przed rozpoczęciem nagrywania naszego programu, rośnie świadomość klientów i coraz częściej znają oni swoje prawa i coraz częściej decydują się na pomoc w odbiorze takich mieszkań.
00:00:43 [Tomasz Wałchowski]
Tak, jak najbardziej. Świadomość ludzi jest bardzo duża. ze względu na to, że bardzo dużo jest w internecie informacji, blogów, tak jak u Państwa, jak innych firm, inżynierów, którzy sami się wypowiadają, opowiadają klientom, w jaki sposób odbierać i tak dalej. Wiadomo, inżynier, który się tym zajmował od podszewki, chodził na te budowy, dozorował te ekipy, wiedział tak naprawdę, co da się zepsuć, w jaki sposób i jak to zapobiegać, na pewno łatwiej mu będzie zwrócić uwagę. Ale trzeba pamiętać o jednej rzeczy, że klient ma bardzo dużo prawa i on do tych protokołów na który już jak podejdzie do tego odbioru, może zgłaszać bardzo dużo rzeczy. Niekoniecznie nawet, które są zasady, no bo to w gestii dewelopera jest to, żeby oni się do tego ustosunkowali, podali powody, podali normy, podali wytyczne, na podstawie których uważają, że dana usterka jest zasadna. My jako wchodząc na takie odbiory, wiadomo, staramy się iść wobec klienta. Może to nie zawsze to jest tak jak zgodnie z normami, bo jeśli się da coś wpisać, no to oczywiście my pomagamy temu klientowi, bo chcemy, żeby to mieszkanie wyszło jak najlepiej. Deweloperzy również, bardzo dużo deweloperów, których znam, działam na Warszawie i okolicach, idzie w stronę klienta, poprawiają. Oczywiście muszą powiedzieć, że to jest w normach i tak dalej, ale zawsze sobie, jak to mówię, oczko sobie puścimy. I zawsze ten deweloper chce jakby w ukłon w stronę klienta, bo to jest jego jakby renomat.
00:02:08 [Mateusz Balcerek]
Na pewno do kwestii właśnie norm, obowiązków dewelopera i praw klienta jeszcze przejdziemy. Ponieważ właśnie misją naszego kanału, tak jak już panu powiedziałem, jest przede wszystkim edukowanie osób, które samodzielnie chcą odebrać takie mieszkanie. Jak one się powinny do tego zabrać? Wyobraźmy sobie, wchodzę do mieszkania i co dalej? Od czego zacząć?
00:02:24 [Tomasz Wałchowski]
A ja bym zaczął, że przed wejściem do lokalu pasowałoby, żeby Tak naprawdę klient wiedział, co kupuje. Od tego mamy umowę deweloperską, standard wykończenia, który jest tam zawarty. Biorąc taką sytuację, wchodzimy z klientem na lokal. Pewien taki spory deweloper warszawski nie robi tynków na sufitach. Dla mnie super, piękne betony na suficie. Ja taki standard uwielbiam. Ale on wchodzi i mówi, ja tego nie odbiorę. Ja tej osobie tłumaczę, ale proszę pani, pani w standardzie to ma zapisane. Ale nikt mnie nie poinformował. a ja do niej mówię, no niestety, a pani pismo pokazuje co innego, podpis, tak, więc najlepiej zapoznać się, jeśli nie są do końca świadomi, usiąść z jakimś tam znajomym, który siedzi w branży budowlanej, porozmawiać o tym, niech on trochę opowie o tym, jak wyglądają takie mieszkania, czym one się mogą odróżnić, na co zwracać uwagę, więc w tym momencie on wchodzi na mieszkanie. jest świadomy tego, co on zobaczy. I ja uważam, że od tego powinniśmy zacząć.
00:03:22 [Mateusz Balcerek]
Ja dodam jeszcze od siebie, tylko wejdę w panu słowo, że też bardzo dobrze, jak klient zwrócił uwagę na otoczenie inwestycji, bo też na pewno się często spotkał z tym, że mieszkanie, wszystko super, potem się okaże, że 5 metrów dalej powstaje centrum handlowe, jest afera, mimo że to centrum handlowe znajdowało się w planach zagospodarowania przestrzennego, ewentualnie była na to WZ-ka. Już wchodzimy do mieszkania. Na co tak dzisiaj najczęściej powinniśmy zwrócić uwagę?
00:03:48 [Tomasz Wałchowski]
Na pewno na to, co mógłby sam uszkodzić. Czyli kwestie mechaniczne, uszkodzenia, braki jakichś podstawowych elementów, jak jakieś zaślepki okien, jak głupie głowice termostatyczne, bo wszystko to, co jest na lokalu przy odbiorze. to on weryfikuje i jakby zaświadcza, że to wszystko jest w lokalu i jest. Każda rysa, każde uszkodzenie mechaniczne, każde uszkodzenie grzejnika, wszystko to wpływa na klienta. I ja zawsze klientowi mówię, że wy się nie bójcie tych odbiorów. Idźcie sobie na ten odbiór. Wy macie pięcioletnią rękojmię. Prawo jest po waszej stronie, po dewelopera. On ma mniejsze prawa wobec was niż wy wobec niego, więc te prawa możecie jak najbardziej wykorzystywać, ale miejcie na uwadze, że wszystkie kwestie mechaniczne, kwestie uszkodzeń. są po waszej stronie. Więc takie rzeczy, jeśli jesteście laikami, nie znacie się na tym, ale każdy oczy ma. Przejść, obejrzeć. Developer nawet mniej będzie do was się czepiał, niż do takiego jak ja, człowieka, który siedzi w budowlance i odbiera te mieszkania, bo normy mówią na przykład, odbieramy w tym momencie, zmieniły się przepisy, okno powinniśmy odebrać z trzech metrów. Klient nie zna tych norm. On idzie i patrzy przy samej szybie. Developer nie zwróci uwagi. A ile razy było tak, że ja wchodząc na odbiór, panie kolego, pan zna się na normach, I od razu już zaczyna się inna rozmowa, więc warto, żeby klient sobie wszystko obejrzał, posprawdzał i od tego zaczął, tak?
00:05:08 [Mateusz Balcerek]
No dobrze, to w takim razie myślę, że kwestia zaślepki, czy też, o czym niestety deweloperzy zapominają, niechlujnych zakończeń od wyjść hydraulicznych lub elektrycznych, to deweloper. A czasami ich zatynkowaniu w ogóle braku. Właśnie, tutaj to powinno być też zrobione. Klient nie musi odbierać mieszkania, gdzie jest po prostu niebezpieczne, bo wystają jakieś kable niezabezpieczone ze ściany. Ale przejdźmy. może do tych rzeczy, z którymi laik już może mieć kłopot, czyli właśnie normy odnośnie tynków, ścian. Jak to sprawdzić? Czy tutaj na przykład poziomica zwykła wystarczy dla laika?
00:05:39 [Tomasz Wałchowski]
Ja powiem tak, właśnie wchodząc na lokal, taki klient ma na pewno zawsze jakiegoś wujka, kogoś w rodzinie, kolegę, co ma jakąś firmę budowlaną albo związaną z remontówką. Niech weźmie tą poziomicę. Niech weźmie, jak się mu uda, kątownik, miarkę. Niech przyłoży do tej ściany, przecież on może pytać na tych odbiorach. Przyłoży poziomice, widzi, że mu wychodzi z oczka. Dlaczego nie zwróci uwagi, powie pani deweloperze albo pani inżynierze, bo najczęściej z deweloperem jest zawsze generalny wykonawca. Dlaczego tu jest krzywo? Niech oni mu tłumaczą, tak? On jest na odbiorze, odbiór mieszkania wygląda tak, że jest deweloper i jest inwestor, czyli osoba kupująca. My jesteśmy zawsze takim dodatkiem. Niech on pyta. To deweloper ma wytłumaczyć. To deweloper ma powiedzieć, że to jest wszystko dobrze, zgodnie z normami, bo norma mówi tak i tak. Najważniejsze to jest pytać, sprawdzać. Mówię, poziomico uważam, że każdy będzie umiał się posługiwać, położyć na tą posadzkę, zobaczyć odchylenia. Będą jakieś wątpliwości, pytać. Niech on się tłumaczy. A jeśli on ma wątpliwość, że deweloper coś może kombinować, wpisać to w protokół. Jego prawem jest pisać w protokół każdą uwagę, każdą usterkę, którą zauważy. Jeśli ona będzie nieważna, jeśli zgodnie z prawem, normami, warunkami technicznymi to nie będzie usterka, tylko po prostu mieści się w normatywach, deweloper powinien grzecznie wytłumaczyć, odpisać na tą usterkę do 14 dni, jak mówi ustawa. I każdy powinien być zadowolony. A on ma w tym momencie czas na to, żeby sam się zweryfikować.
00:07:06 [Mateusz Balcerek]
Czyli panie Tomaszu, jak to się mówi popularnie, z polskiego na nasze. Niech klient po prostu zapisuje do tego protokołu wszystko, gdzie ma jakiekolwiek wątpliwości. Developer w ciągu 14 dni się do tego odniesie. Jeżeli się odniesie w sposób niezadowalający dla klienta, możemy iść dalej. Czyli możemy skorzystać wtedy z pomocy prawnika, fachowca, sprawdzić te normy we własnym zakresie. Ale tutaj zadam panu w takim razie konkretniejsze pytanie, Troszeczkę boję się, że jeżeli byśmy mówili o wszystkich normach w mieszkaniu, to z pana wiedzą na pewno nie starczyłoby nam na to czasu. Dlatego może kilka takich punktów, jakby pan mógł wymienić, na co należy zwrócić taką szczególną uwagę. Co w dzisiejszych czasach, mimo to, że te mieszkania są technicznie nie dużo lepsze niż 10 lat temu, co w dzisiejszych czasach jest ciągle zaniedbywane i na co klient powinien zwrócić uwagę. Takich kilka punktów.
00:07:54 [Tomasz Wałchowski]
Najwięcej rzeczy, które się zdarzają i to już można jakby wpisać sobie numerkami i tylko dodawać te numerki. To jest na pewno kwestie mechaniczne restauracji okiennej, regulacja okien. Bardzo dużo zdarza się sytuacji z posadzkami, niestety w narożnikach i tam, gdzie mamy zdylatowane miejsca, które wynikają z tego skurczu betonu. Warto tam położyć poziomice, w narożnikach położyć poziomice, bo gdy posadzka wstanie, zgłaszamy tą usterkę w ciągu 30 dni. Oni to poprawią, majster wchodzi, pracę może wykonać. Jeśli klient ma obawy, nie zna się, nie wpisuje wszystko, i niech sprawdza wszystko, co mógłby sam uszkodzić. Nawet jakby nie było odpływu, nie byłoby punktu wodnego, byłaby krzywa ściana, on to wszystko może zgłosić. Wiadomo, to wiąże się z tym, że deweloper musi się ustosunkować, jakiś tam czas mija, ale on ma nadal duże prawa i deweloper nie może go zostawić z takimi problemami.
00:08:45 [Mateusz Balcerek]
Pamiętajmy też na przykład o kwestii nierównopołożonych i pęknięciach na ścianach, to też warto zgłaszać, dlatego że nowe budynki osiadają i jak się skończy ten problem, to będzie problem, jeżeli tego najpierw już nie zrobimy. Przejdźmy do drugiej sprawy. Ona jest, myślę, taka troszeczkę bardziej niejasna dla klientów. Mówimy o odbiorze mieszkania, no ale w skład mieszkania wchodzi komórka lokatorska, balkon. No i miejsce garażowe. Czy tutaj zgodnie z prawem mamy prawo też tą część nieruchomości odebrać? Nawet musimy.
00:09:14 [Tomasz Wałchowski]
Nawet musimy, bo mimo, że balkon zgodnie z prawem jest częścią wspólną, przynależną do mieszkania, to tak naprawdę to klient będzie się tym balkonem zajmował, klient ma się nim opiekować i ewentualne rzeczy on ma do administracji zgłaszać. Jeśli balkon jest wykończony płytkami mrozoodpornymi, warto wziąć tu nawet zwykłą łyżeczkę kuchenną. Nie trzeba żadnych jakichś nadzwyczajnych narzędzi popukać te płytki. Niech on zobaczy, czy te płytki są wypełnione całe klejem, czy nie ma fukot popękanych, bo to wszystko to świadczy o tym, że ten balkon zaczyna się źle zachowywać, że coś się może dziać.
00:09:46 [Mateusz Balcerek]
Bardzo często tam po prostu z naszego doświadczenia, bo my też oceniamy to mieszkanie od strony technicznej, wydaje mi się, że na balkonie, nie wiem, czy się Pan ze mną zgodzi, jest najwięcej takiego, no mówiąc konkretnie, niechlujstwa. Problem z listwami lub z tokołami, tam gdzie płytki stykają się ze ścianą, to też deweloper powinien wydaje mi się naprawić. Zwłaszcza, że pamiętamy, to jest część, która znajduje się na zewnątrz mieszkania, czyli z powodów warunków atmosferycznych te części mają tendencję do degradacji.
00:10:11 [Tomasz Wałchowski]
Polska ma taki klimat, że niestety jesteśmy, bardzo dużo dni mamy w przedziale zerowym. Plusy, minusy. Mówi się, że to są płytki mrozoodporne, ale niestety, jeśli działa na nich minusowa dodatnia temperatura, te płytki odparzają. Ja zawsze klientom mówię na koniec, nawet przy deweloperach, za 4 lata macie rękawie i 5-letnią, przepłukajcie te wszystkie płytki. Czemu wy macie płacić potem przez wspólnotę za serwis remont wszystkich balkonów? Mamy tutaj fajnego dewelopera, który oczywiście zgłosiłby te ustelki. On musi nam to poprawić, bo balkon musi spełniać swoje funkcje i zapobiegać przenikaniu tej wody, więc to jest coś zrozumiałego, naturalnego.
00:10:48 [Mateusz Balcerek]
Kolejna sprawa, z którą mamy duży problem, to jest rdza. Tam, gdzie po prostu zwykła stal została pokryta farbą proszkową. To się niestety zdarza, zwłaszcza jeżeli deweloperowi, co się zdarza bardzo rzadko, ale jednak w dzisiejszych czasach. W ciągu roku, dwóch nie uda się sprzedać mieszkania. No i jak powinniśmy na to zareagować? Czy po prostu to powinno zostać pomalowane, czy cała barierka jest do wymiany? Bo jak wiadomo rdza.
00:11:13 [Tomasz Wałchowski]
Barierka to jest jedno i jak najbardziej da się to wszystko naprawić. Gorszym problemem są sytuacje, kiedy mamy obróbki blacharskie i na to mamy położone płytki. Dużo ludzi o tym nie wie na przykład. I ja ich rozumiem, że obróbka blacharska jest metalowa. Ona z powodu połączenia z klejem. Klej ma związki chemiczne, które powoduje korozję. Zdarzają się dużo sytuacji takich, że po paru latach one w ogóle nie spełniają swojej właściwości. Warto też nawet w protokół wpisać, że złe połączenie płytek z obróbką blacharską, że te miejsca są niezabezpieczone. Ja to zawsze mówię, deweloperzy się ze mnie śmieją. Co pan gadasz? Tylko, że ja pracując też troszeczkę w serwisach dużych firm, ja wiem z czego wynikają te usterki. Właśnie z takich rzeczy. Dokładnie, dokładnie. No i z pośpiechu. Budynki stawiamy półtorej roku.
00:12:00 [Mateusz Balcerek]
Przejdźmy może w takim razie do garażu, bo to też jest trudna kwestia, zwłaszcza w dzisiejszych czasach, tak jak pan powiedział, niepewności pogodowej, kiedy czasami mamy suszę, a czasami ta Wisła, chociażby tutaj jesteśmy na zawodach, lubi wylać i lubi coś tam podmyć. Czy my na podstawie odbioru mieszkania, całej naszej nieruchomości wraz z tymi częściami wspólnymi, jesteśmy w stanie sprawdzić, czy ten garaż będzie wybudowany solidnie? Oczywiście sprawdzamy nasze miejsce garażowe, ale w praktyce mówimy o całej konstrukcji.
00:12:28 [Tomasz Wałchowski]
Znaczy pamiętajmy jedną rzecz.
00:12:30 [Mateusz Balcerek]
Tutaj jest też standard wykonania, prawda? Wydaje mi się, że on jest bardzo istotny, bo tam na przykład jest informacja, jaką technologią został ten garaż zabudowany. Są już takie, które w 99% zapobiegają.
00:12:41 [Tomasz Wałchowski]
Na większości technologia białej wanny jest stosowana. No niestety, tego nawet na odbiorze nie jesteśmy w stanie wykryć, nawet my, ze względu na to, że budynek osiada, on pracuje, on potrafi się zarysować. Tego nie powinniśmy się bać. Powinniśmy się bać bardziej o to, czy ten deweloper faktycznie to jest firma na poziomie, która jest w stanie zadbać o naszą inwestycję, czy to będzie tak, że on odda budynki, a później tak naprawdę szukajmy dziury w całym. Ja zawsze z doświadczenia uważam, sprawdźmy, sprawdźmy tego dewelopera, zobaczmy jego wcześniejsze inwestycje, dwie wcześniejsze inwestycje. O deweloperze świadczy jego inwestycja, nie to jak panie ładnie ubrane w biurze sprzedaży reklamują ten produkt. Inwestycje wcześniejsze, klienci wcześniejsi.
00:13:21 [Mateusz Balcerek]
To jest to, do czego zachęcamy na naszym portalu. Dlatego ta baza deweloperów, którą mamy, mogą Państwo ją sprawdzić. Tam już wolnych mieszkań nie ma oczywiście w inwestycjach, które oceniliśmy rok czy dwa lata temu, ale bardzo często jest powtarzalność technologii przy budowie mieszkań. Bardzo często mamy różne etapy tej samej inwestycji. Bardzo często mamy nową inwestycję, ale budowaną w podobnej architekturze z podobnymi materiałami budowlanymi.
00:13:46 [Tomasz Wałchowski]
To jest bardzo błaha rzecz, ale dosyć istotna. Idziemy na miejsce postojowe. Też warto wiedzieć wcześniej, kiedy złożone zostały pozwolenia na budowę, bo kupując inwestycje w tym momencie na przykład budowa może być kilkuetapowa, a zgodnie z przepisami, jeśli damy radę oddzielić dany etap, on może dostać pozwolenie na budowę, na użytkowanie, przepraszam, i wtedy już jakby klienci mogą to mieszkanie odbierać, wykańczać, mieszkać. Przepisy odnośnie miejsc postojowych się zmieniły. Kiedyś było tak, że mogliśmy mieć miejsce postojowe 2, 30 szerokości na 5 długości i te miejsce mogą być blisko ściany i blisko słupa. Niestety wychodziła to klitka. Kiedyś mieliśmy mniejsze samochody. Teraz ze względu na to, że samochody są coraz większe, ludzie potrzebują więcej przestrzeni. Przepisy się zmieniły. Mamy 2,50 na 5 metrów. Trzeba pamiętać o tym też, jak Państwo pójdziecie na taki odbiór. Ile jest odległość od ściany, bo od ściany powinniśmy mieć 30 cm, od słupa 10 cm.
00:14:45 [Mateusz Balcerek]
Czyli też to należy sprawdzić, bo deweloperzy lubią kombinować.
00:14:48 [Tomasz Wałchowski]
Oczywiście, ja się spotkałem w paru miejscach takich, że po prostu nie było tej przerwy. A jak ja się pytałem jak? Ale przecież tak nie ma w przepisach, nie? No to w tym momencie wyjmujemy warunki techniczne i szukamy. W tym miejscu jest podane i tak, i tak, i tak. Niestety nie da się tego poprawić, tak? Ale kompensatem można walczyć, tak? Bo to już jakby mamy, mamy już niezgodność z warunkami i niezgodność z zakupem, więc jak najbardziej wtedy jest to zdecydowanie, bo ja dodam od siebie, że deweloperzy próbują już na tych miejscach zarabiać.
00:15:17 [Mateusz Balcerek]
To już nie jest te 30 tysięcy za miejsce, tylko już bliżej centrum 45-50 tysięcy. Więc nawet jak kurwie my 5-7 tysięcy, myślę, że będzie fajnie. To źle? Materiał na łazienki, takiej skomnej łazienki już mamy, tak? A to teraz przejdźmy może do tych kwestii trudniejszych. Na pewno pan się z tym spotkał, zresztą już o tym wspomnieliśmy. Zgłaszamy usterki, które ewidentnie łamią normy, ale deweloper mówi, że nie, nie mam pańskiego płaszcza i co mi pan zrobisz? Czyli nie chce się do nich po prostu odnieść. Co w takiej sytuacji możemy zrobić?
00:15:46 [Tomasz Wałchowski]
Musi dać sobie wpisać w protokół, że dane wady wystąpiły. Jeśli odpisze nam w ciągu 14 dni, że to nie jest zasadne, musi nam zaargumentować. Nie może być tak, że nasz standard to jest taki i taki. Nie ma takiego czegoś. Standard jest jeden dla wszystkich. Może ktoś mieć podwyższony standard, co też dużo deweloperów tak robi i warto o takie coś dopytywać, szukać, ale standard mamy jeden, więc jeśli nie jest zgodnie z normami, z warunkami technicznymi, prawem budowlanym, co to jest biblia taka budowlana, jak ja to mówię, Mamy obowiązek rozgłosić i mamy oczekiwać tego poprawy. Nie ma takiego czegoś, jak się nie da. Wiadomo, on odpisze. My znowu musimy odpisać. I jeśli dojdzie do takiej sytuacji, że naprawdę my nie jesteśmy w stanie takim pisaniem wskudać, niestety wezwania przez Kancelarię Prawną. I swoich roszczeń dochodzi.
00:16:38 [Mateusz Balcerek]
Spotkał się Pan z sytuacją, na jednym forum wyczytałem, że od dewelopera przyszedł, to mówiąc nieelegancko, jakiś Pan z czerwonym nosem do odbioru i po prostu odmówił podpisania protokołu? Zdarzyło się. Bo to jest problem i co wtedy należy zrobić? Deweloper się odniesie, okej, mamy spór, sprawa trafia do prawnika.
00:16:54 [Tomasz Wałchowski]
Wysłać pismo, jeśli nie dał nawet napisać na protokole, ja uważam, że warto wysłać pismo za potwierdzeniem, że deweloper odmówił wpisania VAT. Niech to zostanie, bo później przy takich sporach nie ma żadnych dowodów. Oni się spotykają w jednym celu. Spisanie protokołu odbioru i przekazanie lokalu, o ile ten lokal nadaje się do przekazania, a w większości przypadkach tak jest. Więc ja uważam, że warto napisać takie pismo, pójść do prawnika, wysłać do nich. żądać odpowiedzi, ustalić kolejny odbiór po prostu.
00:17:28 [Mateusz Balcerek]
Trochę już pan odpowiedział na moje pytanie, kiedy tutaj powinien wkroczyć prawnik, czyli najlepiej po prostu. Najlepiej wcale, tak? Najlepiej wcale, ale wtedy, kiedy mamy tego rodzaju spór. Natomiast myślę, że się pan ze mną zgodzi. To też jest kwestia, którą chciałem poruszyć, że tutaj państwo polskie dostarczy klientom potężną broń, jaką jest nowa ustawa deweloperska. Dlaczego o niej mówię? Dlatego, że deweloperzy, zwłaszcza spotykaliśmy się w ostatnich latach i miesiącach, coraz bardziej jakby zawężają. standard techniczny. Jest tam coraz mniej informacji. To jest takie moje wrażenie. Może się Pan do tego odniesie?
00:17:59 [Tomasz Wałchowski]
Nie ma nigdzie napisanego standardu, jaki jest. Niestety nie ma. Ja nie spotkałem się, że tak naprawdę deweloper, on powinien oddać inwestycję, która może uzyskać pozwolenie na użytkowanie. Więc jeśli nie ma gdzieś tynków, On nadal może dostać pozwolenie na użytkowanie, bo to jest część wykończeniowa, tak?
00:18:18 [Mateusz Balcerek]
Tak, to się znajduje. Takie rzeczy też powinny być, rozumiem, w innym rodzaju dokumentach. Oczywiście zapisane. Jakiego rodzaju są to dokumenty, w których powinniśmy dostać tak szczegółowe informacje?
00:18:28 [Tomasz Wałchowski]
W prospekcie informacyjnym w standardzie wykończenia tam jest. W prospekcie informacyjnym zawsze jest tam. dwie, trzy strony odnośnie inwestycji, w jakich technologiach, co jest zawarte, na co klient się zgadza, że deweloper ma to wybudować. Aczkolwiek, tak jak pan powiedział, jest to bardzo ogólnikowo, bardzo pobieżnie, albo jest wypisane tak.
00:18:46 [Mateusz Balcerek]
No i to się chyba zmieni od pierwszego lipca, jak pan jako inżynier na to patrzy, że ta ustawa faktycznie też od strony technicznej daje kolejne prawa.
00:18:54 [Tomasz Wałchowski]
Oczywiście, będzie to na pewno korzystniejsze, na pewno to wprowadzi jakąś taką jasność, bardziej w kupowaniu, bo bądźmy szczerzy, kupują często dziurę w ziemi. Oni nie wiedzą, co kupują. Bo później deweloper zawsze może się tłumaczyć, że zmiany nieistotne, tym posparkiem informacyjnym, który tak naprawdę niewiele wnosi. Więc myślę, że pójdzie to w dobrą stronę.
00:19:17 [Mateusz Balcerek]
To jeszcze wróćmy do odbiorów mieszkań i do tego, co możemy znaleźć na rynku. Coraz częściej nasi czytelnicy pytają nas, to doszło do jakiejś mitologii, o kwestię termowizji. Tu widzę, że się już pan uśmiecha. Traktują to jako coś bardzo ważnego. Jaśnimy od razu, jest to sprawdzanie przepływu powietrza, czyli czy mieszkanie jest szczelne, mówiąc tak najprościej. Czy to się w ogóle opłaca robić? Bardzo często właśnie firmy biorą za to dodatkowe pieniądze.
00:19:41 [Tomasz Wałchowski]
Tak i oczywiście my też bierzemy. Ja tego nie ukrywam i tego się nie wstydzę, ale klientom zawsze powtarzam, przy jakich warunkach i w jakiej sytuacji tę termowizję wykorzystać. Chyba tylko zimą, prawda? Tylko zimą, aczkolwiek znam panów, którzy rekomendują, że są w stanie sprawdzić to latem. Powodzenia, zapraszam w takim układzie do nich. My tego nie robimy. Termowizja bardzo się przydaje i ona jest naprawdę fajnie wykorzystywana. Możemy oprócz tych mostków sprawdzić zawilgocenia na ścianach, które czasami gołym okiem nie widać, bo termowizja pokazuje nam różnicę temperatur. Tam, gdzie mamy wilgotniejsze miejsce, zawsze to będzie. I zawsze to możemy sprawdzić. I mi też się to zdarzyło, że mimo, że ja mam też jakieś tam inne odnogi w swojej branży, gdzie ja siedzę w tych przeciekach, w zalaniach, Nie spostrzegłbym się, jakbym nie tą termowizją, gdzie ja sobie po tym mieszkanku chodziłem. Więc naprawdę to jest fajne urządzenie. Trzeba pamiętać o tym jednym, że mieszkanie to nie jest termos. To nie jest termos. Nie dążmy do tego, że każdą szczelinę to musimy do tak doregulować okna, żeby to było jak najszczelniejsze.
00:20:41 [Mateusz Balcerek]
To gdzie najczęściej są te niebezpieczne cyrkulacje powietrza, które już zdecydowanie przekraczają normy?
00:20:47 [Tomasz Wałchowski]
Ja to bardziej bym patrzył na tą wilgoć, ale też bo termowizją, zgodnie z prawem, to my sprawdzamy przegrodę. My nie sprawdzamy tych mostków, bo norma na termowizję jest nie do końca sprecyzowana. Żeby każde termogramy mogły być prawnie wiążące, my powinniśmy je My jako inżynierowie i mający na przykład szkolenia z tego tytułu, powinniśmy to dać osobie, która jest rzeczoznawcą w tym zawodzie i on dopiero ocenia, czy te mocki termiczne są na tyle poważne, że mogą spowodować jakiś dyskomfort albo jakąś większą szkodę. Ta termowizja dużo pomaga, ale zgodnie z prawem też się łatwo podważyć i trzeba mieć to na uwadze, że Ja cały czas do tego dążę. Jeśli widzimy jakiś most ekonomiczny na konstrukcji, zdarzyło mi się to tak naprawdę tylko raz na moje 5 lat kadencji, gdzie chodzę przy odbiorach, pomagam ludziom, że była pocieniona elewacja. Developer zarzekał się, że nie, że nie, że nie. Doszło do odkrywki. Wiadomo, my też się trochę stresowaliśmy, no bo Jest to naprawdę duże naruszenie.
00:21:51 [Mateusz Balcerek]
Jeszcze jak mógłby pan wytłumaczyć laikom, którzy chcą kupić mieszkańca, to jest odkrywka.
00:21:55 [Tomasz Wałchowski]
A odkrywka. No to tak naprawdę, gdy mamy jakąś różnicę temperatur, musimy sprawdzić, z czego to wynika. Czy to jest inny materiał w tym miejscu zastosowany, czy materiał jest pocieniony, czy są jakieś ubytki w tej termice. Czytajmy od razu w styropianie lub wełnie, bo tak wykańczamy z zewnątrz nasze bloki, nasze budynki. I doszło do tego, że został fragment elewacji wycięty od zewnątrz, gdzie to było piąte czy szóste pięto, więc musiała być wynajęta z wyszka. Zostało to wycięte i tak naprawdę okazało się, że aby spełnić warunki techniczne, mieszkanie musiało mieć tam chyba 15 cm styropianu, tam miało 5. Bo żelbeciarz akurat mu się troszeczkę ten słup wyłożył, tak, rozepchał. Nie chciał im się skuwać, gorzkować. pocienili rewelację.
00:22:43 [Mateusz Balcerek]
Taką właśnie skandaliczną rzecz, bo to prawdę mówiąc od razu lata 90. mam przed oczami, jak słyszałem. Ale to jest tylko jedna sytuacja. Ale się zdarzyło. Ale to rozumiem właśnie dzięki termowizji udało wam się to wykryć. Bez tej termowizji to by było nie do zrobienia. Oczywiście, że nie, bo to było bardzo ładne mieszkanie. Jak pan ocenia? absolutnie tylko od strony technicznej, jakość mieszkań od deweloperów dzisiaj, czy to się cały czas poprawia w stosunku do tego, co widzieliśmy 5, 10, 15 lat temu?
00:23:08 [Tomasz Wałchowski]
15? Nie powiem, bo jestem za młody na to, ale 5, 10 lat na pewno.
00:23:11 [Mateusz Balcerek]
Ale ja też słyszałem od starszych kolegów, jak się piasku dosypywało do papy.
00:23:14 [Tomasz Wałchowski]
Nawet słyszałem od swojego teścia szanownego, gdzie kiedyś nie było materiału, więc jak nie było kleju, no to on dosypywał piachu albo cementu, bo po te płytki chciał dołożyć, a w tym momencie już były dwa razy wymieniane przez to. Ja uważam, że jakość wykonania jest coraz wyższa. Ze względu na to, że świadomość klientów jest coraz wyższa, niestety ceny są coraz wyższe i konkurencja jest. To wszystko powoduje, że ten rynek zaczyna być coraz lepszy. Zdarzają się.
00:23:40 [Mateusz Balcerek]
Chyba technologia, prawda? Bo ze szlichtami podłogowymi jest coraz mniejszy problem też dlatego, że po prostu.
00:23:46 [Tomasz Wałchowski]
Ale norma jest stara tak naprawdę. Ta norma to jest kilkunastu lat, która tak naprawdę mogłaby nam pokazać, że posadzka mogłaby być pozawijana, zadolona. Wiadomo, zgodnie z normami. Ale nie położylibyśmy na to fajnie parkietu, nie położylibyśmy żadnych paneli. Deweloperzy budując wiedzą, że rynek jest taki, że niestety klient ma teraz dużą świadomość, materiały dużo większą potrzebują jakość wykonania, jakby podłoże, więc oni się do tego utożsamiają i nawet gdy normy są delikatnie zawyżone, znaczy te przykładowo posadzki są delikatnie wyższe, normy spełnia, ale one nadal są gdzieś tam nie do końca dobrze zrobione, deweloperzy starają się pokazywać. Ja zawsze wychodzę do dewelopera z uśmiechem, z jakąś tam lekkim życzliwością. Niech on pójdzie w stronę klienta, nie mówić, że to jest źle. Powiedzieć do klienta, do dewelopera, słuchaj, panie deweloperze, pan mi poprawi to ze względu na to, że ja mam parkiet, nie chciałbym ponosić kosztów, inwestycja podniosła duże koszty, nie stać mnie po prostu. pomóż mi, tak? No i uważam, że większość deweloperów pomaga, a jak idzie się z nimi na udry i udowadnia się, jacy my jesteśmy ważni, a on tak naprawdę nie, nie wychodzi.
00:24:57 [Mateusz Balcerek]
Wydaje mi się, że to, o czym Pan mówi, można podsłuchać, że każdy jest po prostu człowiekiem i jak będziemy życzliwi, to życzliwość zostanie odwzajemniona. Chyba, że naprawdę deweloper nie chce. To też jeszcze mam, a propos tego, co pan powiedział, taki ciekawy wniosek. To może, skoro wszystko idzie do przodu, to też jest czas, żeby te normy troszeczkę podkręcić. Czy jednak obawia się pan tego, że…?
00:25:18 [Tomasz Wałchowski]
Ja uważam, że normy są coraz słabsze i dążą do tego, bo oni chcą mieć zabezpieczenie. Tak jak norma wcześniejsza na odbiór szyb. było na przykład z dwóch metrów odbiór. Teraz od 2019, jak mówię źle, to mnie poprawcie w komentarzu, ale chyba 19 czy 20 się zmieniła i w tym momencie już stolarkę teoretycznie odbieramy z trzech metrów. To tak naprawdę co my zobaczymy z trzech metrów? To jest faktycznie ciekawe. Więc to nie do końca idzie tak, że idzie z normami do przodu. Raczej jest tak, że Oni lubią się zapobiegać.
00:25:49 [Mateusz Balcerek]
Też może jest to jakaś uwaga do ustawodawców, żeby tutaj za bardzo nie ulegać naciskom deweloperów, żeby to luzować. I producentów. Z drugiej strony wiadomo, jak jest z cenami mieszkań. Zbyt rygorystyczne normy, to jeszcze będziemy mieli wzrost cen albo koniec budów. Ostatecznie pokryje koszty inwestor. Miejmy nadzieję, że klientowi pomoże w tym nowa ustawa deweloperska. Panie Tomaszu, bardzo dziękuję. Naprawdę kawał solidnej wiedzy. My widzimy się tradycyjnie za tydzień. Jeżeli chcecie oglądać więcej ekspertów takich jak Pan Tomasz, którzy po prostu pomogą Wam w zakupie takiego pierwszego mieszkania, pomogą Wam uzupełnić braki wiedzy, no to zachęcamy do dalszego śledzenia naszego kanału i odwiedzenia naszej strony internetowej, gdzie mamy już około 20 poradników technicznych. Widzimy się za tydzień. Do zobaczenia. Pozdrawiam.