Uważasz, że skompletowanie dokumentów do kredytu hipotecznego jest jednym z najtrudniejszych wymogów stawianych przez banki? Zakres dokumentacji jest zależny od rodzaju finansowanej nieruchomości, planów remontowo-wykończeniowych czy źródła dochodów wnioskodawców. Wcześniejsze zapoznanie się z listami dokumentów do kredytu hipotecznego ułatwi Ci przebrnięcie przez czasochłonne formalności.
Jakich informacji potrzebujesz do wypełnienia wniosku kredytowego?
Jednym z pierwszych kroków na drodze do zaciągnięcia kredytu na mieszkanie z rynku pierwotnego, dom z rynku wtórnego czy działkę budowlaną jest podpisanie umowy przedwstępnej. Ten dokument potwierdza chęć zakupu nieruchomości i rezerwuje ją na okres wnioskowania o kredyt hipoteczny. Na tym etapie składasz wniosek z załącznikami, na podstawie których bank podejmuje decyzję kredytową w ciągu 21 dni.
We wniosku o udzielenie kredytu hipotecznego w Banku Pekao S.A. trzeba:
- podać imiona i nazwiska wnioskodawców oraz określić, czy będą docelowymi właścicielami nieruchomości i czy prowadzą wspólne gospodarstwo domowe,
- zaznaczyć cel kredytu hipotecznego,
- przekazać informacje o nieruchomości kredytowanej i stanowiącej zabezpieczenie kredytu (jeśli jest inna),
- określić warunki finansowe kredytu,
- wybrać prawne zabezpieczenie spłaty zobowiązania,
- opisać miesięczne wydatki gospodarstwa domowego.
Jeżeli wniosek o kredyt hipoteczny jest składany przez małżeństwo z rozdzielnością majątkową, wnioskodawcy powinni przygotować akt notarialny określający zasady tej odrębności.
Źródło dochodów a dokumenty do kredytu hipotecznego
Kredytobiorca zatrudniony na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony ma łatwiejsze zadanie w porównaniu z przedsiębiorcą – szczególnie tym zobligowanym do prowadzenia pełnej księgowości w związku z formą działalności gospodarczej.
- Pracujesz na podstawie umowy o pracę i umowy cywilno-prawnej? Musisz poprosić pracodawcę o wypełnienie zaświadczenia o zatrudnieniu. Dokument jest ważny tylko 1 miesiąc od daty wystawienia. Bank wymaga także wyciągu z konta bankowego i deklaracji PIT-37 za ostatni rok.
- Jako przedsiębiorca musisz przedstawić zaświadczenia z ZUS-u i urzędu skarbowego, potwierdzające, że nie zalegasz ze składkami i podatkami. Uwaga – zaświadczenia są ważne tylko 30 dni od dnia wydania. Formalności obejmują także deklarację podatkową za zeszły rok, wyciąg z firmowego konta bankowego i dokumenty związane z księgowością – na ich zakres wpływa forma opodatkowania oraz rodzaj działalności gospodarczej.
Obywatele Polski pracujący za granicą muszą sprostać dodatkowym wymaganiom, w tym np. ich zaświadczenie o zatrudnieniu i dochodach powinno być przetłumaczone na język polski przez tłumacza przysięgłego.
Emeryci i renciści są zobowiązani do przedstawienia dokumentów potwierdzających prawo do otrzymywania świadczenia i jego ostatnią wypłatę.
Informacje o nieruchomości a dokumenty potrzebne do kredytu
Zestaw dokumentów dotyczących nieruchomości jest zależny od jej rodzaju.
Wnioskując o kredyt hipoteczny na zakup działki budowlanej, oprócz wspomnianej umowy przedwstępnej musisz przedstawić:
- odpis z księgi wieczystej,
- dokumenty potwierdzające prawo własności zbywcy,
- dokument potwierdzający wniesienie wkładu własnego,
- wypis i wyrys z ewidencji gruntów,
- wypis z planu zagospodarowania przestrzennego, który potwierdza, że działka jest przeznaczona pod zabudowę mieszkaniową.
W przypadku kredytu hipotecznego na mieszkanie lub dom z rynku pierwotnego musisz dostarczyć bankowi:
- dokumenty z danymi dewelopera, np. wypis z KRS, wydruk z CEIDG z NIP-em i REGON-em,
- pełnomocnictwa reprezentantów dewelopera (niewidniejących w KRS-ie),
- dokumenty potwierdzające wniesienie wkładu własnego,
- wypis z Centralnej Ewidencji Gruntów i Budynków,
- odpis z księgi wieczystej gruntu, na którym znajduje się kredytowana nieruchomość,
- decyzję o pozwoleniu na budowę na działce,
- decyzję o pozwoleniu na użytkowanie nieruchomości (w zależności od etapu budowy nieruchomości).
W przypadku kredytu na wykończenie nieruchomości w stanie deweloperskim musisz sporządzić kosztorys prac remontowych lokalu. Dokument zawiera przeważnie tabelę wyszczególniającą rodzaje prac. Określasz w niej, ile planujesz wydać na m.in. wykończenie ścian wewnętrznych, stolarkę okienną i drzwiową czy roboty instalacyjne. Co zrobić, kiedy w trakcie prac okaże się, że drzwi będą droższe, a malowanie – tańsze? W takiej sytuacji trzeba złożyć wniosek o wprowadzenie zmian w kosztorysie.
Zamierzasz kupić mieszkanie lub dom z rynku wtórnego? Upewnij się, że sprzedawca dysponuje dokumentami potwierdzającymi jego prawa do nieruchomości. Bank zażąda ponadto przedstawienia odpisu nieruchomości z księgi wieczystej i umowy przedwstępnej.
Lista dokumentów wymaganych do uzyskania kredytu hipotecznego na budowę domu obejmuje:
- akt notarialny działki budowlanej i odpis z jej księgi wieczystej,
- wypis i wyrys z ewidencji gruntów,
- ostateczną decyzję o pozwoleniu na budowę,
- projekt budowlany nieruchomości,
- harmonogram prac wraz z kosztorysem budowlanym,
- dziennik budowy (pierwsza strona i pozostałe z wpisami),
- umowy z wykonawcami (chyba że kredytobiorca nie zleca prac firmom budowlanym),
- operat szacunkowy wykonany przez niezależnego rzeczoznawcę majątkowego.
Jeśli bank nie udostępnia spisu dokumentacji na stronie internetowej, poproś o listę w najbliższym oddziale. W przypadku złożenia niekompletnego wniosku o kredyt hipoteczny wnioskodawcy zostaną wezwani do uzupełnienia braków. Niestety taka sytuacja przedłuża procedurę. Pamiętaj, że poszczególne dokumenty do kredytu mają różne terminy ważności, najczęściej od 1 miesiąca do pół roku.