Na temat prawidłowego odbioru mieszkania od dewelopera można znaleźć masę poradników w sieci. Za kilkaset złotych bez problemu wynajmiesz też ekipę, która fachowo przeprowadzi z Tobą ten proces. Schody pojawiają się później. Co zrobić, kiedy znajdziemy poważne usterki? Ile czasu ma inwestor na ich usunięcie? Zapraszamy Cię do lektury naszego najnowszego poradnika technicznego „Odbiór mieszkania od dewelopera. Co dalej?
Kilka miesięcy temu opublikowaliśmy na naszym portalu obszerny poradnik dotyczący odbioru mieszkania od dewelopera. [ZNAJDZIESZ GO POD TYM LINKIEM]. Punktów, o których musisz pamiętać jest sporo. Nie należy się tym zbytnio przejmować. Po pierwsze, pamiętaj, że warto podejść do tego zadania rzetelnie. W końcu mieszkanie to prawdopodobnie Twoja największa życiowa inwestycja.
Po drugie, odbiór mieszkania o powierzchni około 70m2 zajmie maksymalnie 2-3 godziny jeśli nie znajdziemy większej liczby niepokojących usterek. Wbrew pozorom, nie jest to czasochłonne zadanie. Mimo wszystko warto zarezerwować sobie pół dnia na oględziny lokalu.
Po trzecie na rynku znajduje się masa firm zajmująca się fachowym odbiorem mieszkań. Za kilkaset złotych paru fachowców wykona za Ciebie tę czynność używając do tego specjalistycznych urządzeń. Tematyka budowlana jest Ci obca? W takim razie odradzamy Ci bawienie się w to samemu. Miej na uwadze, że fachowcy mają wiedzę na temat norm budowlanych, o których Ty możesz nie mieć pojęcia.
ZOBACZ TEŻ: PORADNIKI TECHNICZNE. TO MUSISZ WIEDZIEĆ O TEMATYCE NIERUCHOMOŚCI [CZYTAJ TUTAJ]
Odbiór mieszkania od dewelopera. Co dalej? Jakie masz prawa?
Podczas samego odbioru jak i tuż po nim masz kilka praw, których deweloper nie ma Ci prawa odmówić. Pamiętaj o tych kilku punktach:
- Zgłoś wszystkie niepokojące usterki w formie pisemnej (mail/kartka). Pamiętaj, żeby mieć to na piśmie.
- Masz prawo nagrywać odbiór lub wykonywać dokumentację fotograficzną. Deweloper nie powinien Ci tego odmówić.
- Znalazłeś usterki albo coś niepokojącego? Deweloper ma 14 dni na ich usunięcie (jeśli są do naprawy „od ręki” lub odniesienie się do nich. W tym czasie może je uznać lub odmówić ich uznania.
- Deweloper milczy po 14 dniach? To oznacza, że automatycznie przyjmuje je do wiadomości. W innym przypadku generuje to skutki prawne np. Twoje prawo do wycofania się z umowy.
- Po upływie 14 dni deweloper ma 30 dni na ich usunięcie. Niestety, okres ten może się przedłużyć z powodu opóźnień w dostawie materiałów lub pory roku, która uniemożliwi niektóre prace. Tutaj prawo jest niezbyt precyzyjne. W przypadku przedłużenia prac domagaj się dostarczenia uzasadnienia na piśmie.
- Deweloper nie uznaje usterek lub nie chce ich usunąć? Wyślij formalne ponaglenie – warto tutaj skorzystać z pomocy prawnika.
- W przypadku nieusunięcia usterek lub pojawienia się takich, których naprawa jest niemożliwa, możesz domagać się obniżenia ceny lub zapłaty odszkodowania.
ZOBACZ TEŻ: DEWELOPER KOMBINUJE PRZY UMOWIE? PRAWNICZKA RADZI [KLIKNIJ TUTAJ]
Kiedy skorzystać z pomocy prawnej?
Standard budowy nowych inwestycji stale się poprawia. Na poważne usterki trafiamy coraz rzadziej podczas naszych oględzin nowych budynków. Zdarzyć się jednak może, że deweloper wyjątkowo niechętnie będzie podchodził do Twoich uwag dotyczących fuszerek w odbieranym mieszkaniu. Co wtedy?
Dokładnie rejestrujmy i opisujmy całą procedurę odbioru. W razie ew. zgrzytów dostarczmy materiał dobremu prawnikowi. On nam doradzi co zrobić.
Jeśli zdarzy się tak, że ekipa, którą poprosimy o pomoc przy odbiorze, zgłosi tych usterek bardzo dużo, a deweloper nic sobie tego nie zrobi, warto rozważyć skorzystanie z najradykalniejszego kroku – zerwania umowy. Sporo poważnych usterek może oznaczać, że cała inwestycja jest w opłakanym stanie a na to już nie mamy wpływu! Co gorsza, w przyszłości będziemy musieli dopłacać do funduszu remontowego wspólnoty mieszkaniowej.
Odbiór mieszkania od dewelopera. Co dalej? Jakie są Twoje doświadczenia z deweloperami? Podziel się opinią w komentarzu!